De Opschepmoeder

Afbeelding

Eenmaal moeder duurt het niet lang of je komt in contact met andere moeders. Meestal is dat leuk. Een praatje maken, gegeneerd lachend toezien hoe de kindertjes elkaar van het trapje van de glijbaan of de schommel proberen weg te duwen of elkaar speelgoed/snacks afhandig maken, waardoor het gesprek minstens een keer of twintig onderbroken dient te worden om de boel te sussen. Het schept een band en niemand stoort zich aan elkaar want we weten hoe ze nou eenmaal zijn, die kleine rakkers.

Gezeten op de houten rand van de zandbak maak je er heel wat mee: kordate moeders, bloemetjesjurkmoeders, oma’s, strenge moeders en altijd-blije- moeders (die heel hard mee doen op het klimrek). Maar onlangs had ik er een van het soort dat je liever mijdt: de opschepmoeder. Het gebeurde toen Louie een klasgenootje op de schommel ontdekte en blij haar naam uitriep. De betreffende mama stond er naast en we moesten lachen. Ik had haar nog nooit gezien. Hoe mijn zoon het deed op school? Ja, goed wel antwoordde ik, geen zin om er echt op in te gaan. Ik denk dat ik de bui ergens al voelde hangen.

‘Nou, ons Klaar* doet het geweldig, zo behulpzaam en lief altijd. Maar owee, als ze de deugniet uit wil hangen, berg je dan maar, een echte persoonlijkheid hoor!’ Begon ze. Ik knikte. ‘Ja, dat had die van mij natuurlijk ook. ‘Geen avontuurlijke hè, die?’, gebaarde ze naar Louie, die op en neer door het zand rende en de klimtoestellen volledig negeerde. ‘Tsja ons Klaartje zit al daarboven!’ wees ze achter ons naar een hoge toren met een steile trap naar boven.’Een durfal is ze.’ Inwendig kreunde ik. Ik was met mijn kindertjes naar de speeltuin gegaan omdat de zon scheen. Dat we er doorgaans zo’n vier keer per week komen en dat mijn zoon het daarom soms wel gezien heeft, zie ik soms over het hoofd. Omdat ik het idee heb dat het goed is voor kinderen, naar de speeltuin. Maar nu wilde mijn zoon op zijn eigen manier wat spelen, en deze moeder probeerde mijn middag te vergallen door overduidelijk de competitie aan te gaan over haar o zo fantastische dochter.

Dus, om de strijd af te kappen antwoordde ik gedecideerd dat mijn zoon al die klimrekken al heel vaak op en af geweest was en dat hij er daarom gewoon geen zin in had. Ondertussen schepte mijn dochter, die als een gemoedelijk boeddha’tje in het zand zat, handen vol van het spul naar binnen. Terwijl ik dit probeerde te verhinderen, bleef ze het met een starre blik in haar ogen opnieuw doen, als om te bewijzen dat de volgende hap mogelijk wél hartstikke lekker zou smaken. In tegenstelling tot iedere voorgaande, die langs haar mondhoeken weer naar buiten droop. Terwijl ik mijn aandacht moest verdelen tussen een zand etend kind en mijn zoon die er inmiddels mee naar zijn zus gooide, begon de opschepmoe nu, met een fronsende blik richting mijn baldadig jongetje (dat zou haar Klaartje vast nooooit doen) over de fantastische fietscapaciteiten van haar kind,  die haar loopfietsje verveeld even oppakte en na twee tellen alweer aan de kant gooide.

Tsja en wat moest ik? ik kon alleen maar zeggen dat Louie nog niet fietste. Het gespreksonderwerp kwam nu naar me toe omdat hij in een paal wilde klimmen en ik moest helpen. We gingen er zo hard in op dat ik de moeder van superkid eindelijk kon afschudden. Ik weet niet of ze de onuitgesproken boodschap ‘ik heb geen zin in dit gesprek’ had begrepen of dat ze wellicht opgaf omdat ze medelijden met me had, die vrouw met dat kind dat in haar ogen vast niks kon of durfde. Hoe hij zijn fantasie gebruikt en treinen ziet in blokken op een rij, dat hij tot tien kan tellen en de letters van zijn naam kent (ik zal dan ook eens een beetje opscheppen) en heus wel kan fietsen, maar het gewoon niet wil zolang wij er om zeuren, zijn dingen die zij nou eenmaal niet weet. Dat ik daardoor zo langzamerhand een meester ben in het omgekeerd psychologisch denken ook niet. Stiekem vroeg ik mij af of ik hem niet beter toch verdedigd had, door al die dingen alsnog te zeggen. Maar Klaartje en haar moeder waren verdwenen. Wij gingen ijsjes halen.

*niet haar echte naam

5c54de4f-3a4d-4742-9d18-2d26b153633c

Geef een reactie

