Aside

Ik heb dus een kind dat niet graag naar de speeltuin gaat. Wilde hij vroeger occasioneel nog wel eens van de glijbaan, een beetje in het zand dabben en was hij een poosje bezeten van de ‘mommel’, als ik hem nu voorstel ernaartoe te gaan – ‘Lekker spelen, kom op!’ – roept hij heel hard: ‘Neeeehheee, Nee, NEE!

Dus terwijl ik dan soms al zo’n beetje onnozel aan het klimrek hing (alsof hij zelf niet zou begrijpen wat de bedoeling is) met een schreeuwend kind voor me, zijn zusje vanuit de buggy verbaasd toekijkend, realiseerde ik me: er klopt hier iets niet.Waarom was ik hier mij kind aan het overtuigen van iets wat hij logischerwijs zelf leuk zou moeten vinden? Hoe het ook komen mocht, moe dwarse bui, whatever,  hij vindt er echt geen bal aan.

Louie kan ook wel eens tegensputteren als ik überhaupt met hem weg wil, maar eenmaal buiten draaft ‘ie met zijn korte beentjes, af en toe struikelend over zijn laarsjes,  doelgericht naar het park. Daar aangekomen neemt hij zijn vaste route: richting uitgang aan de andere kant, waar de trams zijn. ‘Tram sien’ zegt hij dan gebiedend. En dan gaan we naar de tram zien. En nog een. En nog een. En na zijn dagelijkse dosis wielen wandelt hij weer braaf mee, tegenwoordig zelfs op een loopfiets, waar hij ook heel lang om ons onduidelijke redenen niks van moest hebben.

Het zal dus wel weer een of andere fase zijn, en ondertussen haal ik mijn schouders op bij de verbaasde blikken van andere moeders, vaders en kinderen wanneer wij zonder aarzelen aan het speelparadijs voorbijgaan.

Afbeelding

Buiten spelen

Geef een reactie

