Dagboek voor mijn dochter

Standaard

Ik schrijf, maar veel te weinig over jou. Niet hoe over hoe je altijd lacht, ook als het midden in de nacht is en ik dacht dat je sliep, en ik je koppie tussen de spijlen zie, een grote grijns op je gezichtje. Of over hoe je, met je halve tand, in mijn neus probeert te bijten. Niet over je favoriete bezigheden: je broer zijn speelgoed afpakken, en proberen overal naartoe te kruipen, om alles binnen handbereik te onderzoeken. Niet over je tevreden knorrende geluidjes als je met je tut op schoot zit. Groentepap vindt je maar niks, je wilt vooral hebben wat je broertje eet. En als dat niet kan, volgt er gefrustreerd gegil. Tegenwoordig sabbel je al op broodkorsten.

Ik heb het nog niet eens gehad over hoe je, zeven maanden oud, in de box probeert te staan, wat je dat afgelopen week voor de eerste keer voor elkaar hebt gekregen (en als het niet lukt, volgt er een hoop herrie).

Je kunt ook ‘dada’ zwaaien, wat we zo schattig vinden dat we het tot in den treure met je hebben geoefend, en ik denk dat je er nu niks meer aan vindt. Behalve als je broer het nog eens voordoet. Je adoreert hem, al beet hij laatst nog in je hand, ik kon de tandafdrukjes zien staan. Ik werd boos, maar eigenlijk deed ie het omdat ie van je houdt, hoor. Ook hij is nog klein, natuurlijk.

Er ligt een dagboekje naast mijn bed en vroeger schreef ik er bijna elke dag in, ook al was het soms niet goed leesbaar omdat ik liggend niet goed kan schrijven en sowieso een beroerd handschrift heb. Maar nu neem ik er veel te weinig tijd voor. Geen, dus eigenlijk. Wanneer ik in de buurt van mijn nachtkastje ben, rust mijn hoofd al op het kussen, en komt er niks van dat dagboek bijhouden.

Maar ik wil natuurlijk niet dat wanneer jullie ouder zijn en vragen ‘Mama wanneer kon ik eigenlijk zitten/at ik fruit/ zei ik mijn eerste woordje’ of ‘braakte ik jou wel eens onder’ ik daar bij je broer antwoord op kan geven en bij jou niet. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik nu al veel moet opzoeken, als ik jullie weer eens vergelijk want het is ongelofelijk hoe snel je dingen vergeet.  Ik heb foto’s en tekst over je broertje, maar toen ik een foto van hem zag, net een jaar oud, kon ik me al niet goed meer herinneren hoe hij toen precies was. En zelfs jij bent alweer een compleet ander mensje dan een aantal maanden terug.

Dus het ligt niet aan jou, als ik toch iets niet meer weet. Want juist omdat het zo snel gaat probeer ik jullie zo bewust mogelijk mee te maken, al is er een periode geweest dat onze hersenactiviteit vooral bepaald werd door gebrek aan slaap. Je bent ook zeer zeker niet minder belangrijk dan je broertje, want ik hoor wel eens dat sommige kinderen met oudere broers of zussen dat denken. Hoe dan ook, ik zal mijn best doen de details over jouw leven beter bij te houden. Want ik weet dat je ernaar zult gaan vragen, en het is het enige dat ik kan doen om herinneringen levend te houden. Je zult je niet meer kunnen voorstellen dat je ooit zo klein was. En ik zal een beetje heimwee hebben.

Over carolinelikescoffee

37-jarige, dromerige en chaotische, koffie- en rodewijndrinkende,rotan-en poep-op-de-stoep hatende liefhebber van comfortfood, singer-songwriter- en klassieke muziek maar ook een goede johnnenbeat op zijn tijd, die guilty pleasures vindt in candlelight romans en roddelboekjes ,als reservebelg per ongeluk in Antwerpen belandde maar wel van nieuwe plekken ontdekken houdt, vindt dat ze nodig weer aan yoga moet doen en ooit het paardrijden weer wil oppakken, uit nood maar is gaan fietsen en lopen, de deugden van het internetshoppen heeft ontdekt maar ook graag boetieks binnenloopt, of boekenwinkels, echtgenote van haar allerliefste, moeder van een zoon van vijf en een dochter van drie-my pride and joy- schrijver; eerst mijn beroep, en nog steeds iets dat bij me hoort.

»

  1. Herkenbaar hoor Caro! Maar wees gerust: ze zijn later al blij met elke anekdote die je weet. Ik heb nog een hele verzameling losse krabbels liggen. Vooral gekke uitspraken van ze… Nu ze nog eens bundelen…. Brigit

Geef een reactie

