Positive Parenting

Standaard

Doe je schoenen maar uit! Doe maar uit je schoenen, ja. Doe jij je schoentjes uit? Eerst het klittenband, zo ja. Doe ze maar UIT. En nu je sokken. Je sokjes ja. Doe je je sokken uit? Nee lief, je mag je zusje niet in haar oog prikken. Anna’tje is nog zo klein. Aaien mag wel. Kijk zo, aai, aai. Ja. Een kusje mag ook. Nee! Geen kopstoot! En niet bovenop haar gaan liggen. Anna is nog een baby hè? Dat vindt ze niet fijn, als je dat doet. Dan heeft Anna pijn. Ja, Anna weent. Geef haar maar een kus. Nee! Voorzichtig! Da’s veel te hard! Zachtjes, zo. Ja. Voorzichtig!

Ik heb ooit eens een doorgewinterde feministe op tv horen zeggen dat ze “opvoeden helemaal niet moeilijk vond. Gewoon een beetje bijsturen hier en daar.” Of deze mevrouw kinderen had? ze beweerde van wel. Toen de camera inzoomde op haar in de studio aanwezige kroost, vertelde ze er luchtig bij dat de tieners sinds enkele jaren haar stiefkinderen waren. Gelukkig, dacht ik. Gewoon weer iemand die je een schuldgevoel wil aanpraten over hoe je je tijd besteedt. Want hier hadden de papa en ex-echtgenote lijkt me al het nodige voorwerk verricht. Niemand maakt mij wijs dat er kinderen bestaan die na een keer iets gehoord te hebben gekregen, dit commando ook meteen uitvoeren, tenzij het per toeval is of als het robots zijn. Zoiets als die lichtsystemen in huis die aangaan als je klapt, of reageren op spraak. ‘Licht alstublieft!’  Mooi hoor. Maar dat lukt zelfs Cesar Millan niet met de meest brave huishond.

Speaking of which, de laatste tijd kreeg mijn opvoedingstactiek wel  iets van een hondentraining. Omdat mijn nieuwsgierige pup niet altijd meteen reageert op wat ik zeg, betrap ik me er wel eens op dat ik in het park heel hard ‘Kom hier!’ ‘Kom hier!’ sta te papegaaien. En laatst, toen ik Louie vroeg of hij nu eindelijk mee de trap af wilde komen, – ondertussen lag zijn zuster gillend in de box beneden en dat maakte me lichtelijk nerveus-, zag ik mezelf opeens van een afstandje en schaamde me. Dit kon toch niet de bedoeling zijn? Geen wonder dat ie niet luisterde.

Het komt ook omdat ik tegen het soort onderhandelingsopvoeding ben waarbij men met peuters uitgebreid in discussie gaat. In de speeltuin zie ik het wel eens. Het betreffende kind wordt dan vaak na een zalvende uitleg plus allerlei beloftes (snoep, bijvoorbeeld) van een halfuur alsnog krijsend uit het schommeltje getrokken. Ik ben meer voor duidelijkheid. Dus na een paar keer vriendelijk ‘We gaan over vijf minuten naar huis,” en “We gaan nu weer naar huis want het is tijd voor je dutje.” zonder resultaat ga ik tot actie over. Ofwel neem ik hem ook mee onder mijn arm ofwel zeg ik “Dag jongen!” En dan komt hij zelf. Of niet, want hij heeft het zich-languit-op de grond-werpen inmiddels ook onder de knie, en zal niet opstaan omdat hij ziet dat je doorloopt. Dat is wel lastig.

Misschien ben ik dus soms wel te snel. Terwijl ik helemaal niet als een overspannen militair aan het commanderen wil slaan, gebeurt het soms toch. Omdat we ergens naartoe moeten, zijn zus wil eten of ik niet wil dat hij de straat oversteekt ofzo. Bij Louie lijkt trouwens een soort van omgekeerde psychologie beter te werken: hoe minder aandacht ik besteed aan hetgeen ik wil dat hij doet, hoe beter het werkt. Met een vork eten bijvoorbeeld, doet hij vooral als je niet kijkt. Zodra je hem prijst over het feit dat hij er een stukje aardappel of een boontje aan prikt, is de kans des te groter dat hij zijn bestek gillend door de kamer smijt. Idem rijden op een fietsje. Hij vindt dat dus stom, en als hij er dan toch eens op zit en wij er juichend naast staan,  stapt hij er met een boos gezicht vanaf. Hier hapert triple P- opvoeden dus schromelijk.

Opvoeden is herhalen, hoor ik wel eens. Maar Positive Parenting vereist dat je met je geduld tot het alleruiterste en weer terug gaat. Helemaal nu het tijd wordt voor zindelijkheidstraining. Ik denk dat het me nog eerder lukt een zeeleeuw in het circus een bal op zijn neus te laten balanceren. Aan het gedrag (beentjes over elkaar, beetje wringen) kan ik zien dat hij zijn plas best wil ophouden als ik ‘m zonder pamper laat lopen. Maar zodra ik hem richting pot dirigeer, wordt er hevig geprotesteerd.

Mijn kind verandert in een plankje, denk maar niet dat hij gaat zitten. Aandringen doe ik dan maar niet, ik wil niet dat ie een plasprobleem krijgt. Ik probeer het ook met het geijkte stickertjes plakken, maar dat snapt hij niet. Dus dan wachten we maar weer een poosje. Overal hoor en lees ik dat de meeste kindjes trouwens veel later zindelijk zijn dan op hun 2,5 jaar, en dat het, op het juiste moment, vrijwel vanzelf gaat. En iets zegt me, dat dit niet gaat gebeuren in de vier weken die ik nog heb eer het zover zou moeten zijn. Hoewel. Een tijdje terug probeerde ik hem  dingen in de prullenbak te laten gooien. Iets waar hij nu de lol van in ziet. Er is nog hoop.

Louie en de molshoop

Louie aan het dabben in en om een molshoop.

Over carolinelikescoffee

37-jarige, dromerige en chaotische, koffie- en rodewijndrinkende,rotan-en poep-op-de-stoep hatende liefhebber van comfortfood, singer-songwriter- en klassieke muziek maar ook een goede johnnenbeat op zijn tijd, die guilty pleasures vindt in candlelight romans en roddelboekjes ,als reservebelg per ongeluk in Antwerpen belandde maar wel van nieuwe plekken ontdekken houdt, vindt dat ze nodig weer aan yoga moet doen en ooit het paardrijden weer wil oppakken, uit nood maar is gaan fietsen en lopen, de deugden van het internetshoppen heeft ontdekt maar ook graag boetieks binnenloopt, of boekenwinkels, echtgenote van haar allerliefste, moeder van een zoon van vijf en een dochter van drie-my pride and joy- schrijver; eerst mijn beroep, en nog steeds iets dat bij me hoort.

Geef een reactie

