BABY ANNA!

Standaard
BABY ANNA!

10 juni 2012

Daar ligt ze dan, in haar bakkie naast mijn bed. Armpjes in juichstand. Af en toe trekt ze een grimas. Haar gezichtje is al helemaal ontrimpeld van het negen maanden ronddobberen, en ik vind haar de mooiste dochter van de wereld. Natuurlijk. Ik ben helemaal verliefd. Wie had dat gedacht? Als iedere moeder van een aankomende tweede,  is de vraag wel eens door me heen gegaan: kan ik van dit kindje net zoveel houden als van de eerste? Ja dus.

Ouder worden doe je maar een keer. Alle volgende kinderen maken je nog meer ouder. Of ouderder. Of zoiets. De intense liefde en bizarre loyaliteit die je voelt als je moeder wordt, is bij nummer twee net zo groot. Zoals cabaretière Claudia de Breij het in haar boekje ‘Krijg nou Tieten’ (leuke zwangerschapslectuur) het ook mooi wist te zeggen: ‘Wij mensen denken graag in lineaire tijd en limieten: er is een begin en er is een einde. Ergens houdt het op. Maar met raakt nooit op. Van liefde is er altijd genoeg, want alle liefde is er al. Zoals het universum, het heel-al, ook alles omvat.’ Dat dit erg filosofisch is, geeft ze zelf ook toe. Maar ze heeft wel gelijk. Natuurlijk vraag ik me een hele hoop praktische dingen af. Hoe moet dat nu met twee, als je boodschappen doet, of onder de douche wil? Zal Louie geen streken krijgen als ik Anna te eten moet geven? Hij vindt het nu nog wel grappig allemaal, maar wat als we straks met haar thuis komen? Maar vooralsnog zijn de eerste signalen positief. Al vind hij de Cars-Duplo die ‘zijn zusje hem cadeau heeft gedaan’ wel interessanter. Daar zitten tenminste wieltjes aan. Ik verheug me erop, deze nieuwe fase. Drukker misschien, maar ach. We zien wel. En kleine Anna? Die is zich nergens van bewust. Kijk haar nou slapen. Ik was vergeten hoe ontspannend het is, om zo’n wurmpje te zien tukken. En ook dat ze bij voorkeur ’s nachts wél graag hun oogjes open doen en van zich laten horen, juist waar het bezoek dan heel de tijd op zat te wachten. En hoe intens dat is, als je elkaar voor het eerst eens goed bekijkt. En hoe vertrouwd. Alsof zij er ook altijd al was. Het is waar: alles is er al. Compleet.

Over carolinelikescoffee

37-jarige, dromerige en chaotische, koffie- en rodewijndrinkende,rotan-en poep-op-de-stoep hatende liefhebber van comfortfood, singer-songwriter- en klassieke muziek maar ook een goede johnnenbeat op zijn tijd, die guilty pleasures vindt in candlelight romans en roddelboekjes ,als reservebelg per ongeluk in Antwerpen belandde maar wel van nieuwe plekken ontdekken houdt, vindt dat ze nodig weer aan yoga moet doen en ooit het paardrijden weer wil oppakken, uit nood maar is gaan fietsen en lopen, de deugden van het internetshoppen heeft ontdekt maar ook graag boetieks binnenloopt, of boekenwinkels, echtgenote van haar allerliefste, moeder van een zoon van vijf en een dochter van drie-my pride and joy- schrijver; eerst mijn beroep, en nog steeds iets dat bij me hoort.

Eén reactie »

  1. Lieve Caroline, Tom en Louie, Van harte gefeliciteerd met de geboorte van Anna! Geniet met volle teugen van elk bijzonder moment! Liefs, Richard, Regina, Emma, Thom & Cas Koolhaas

Geef een reactie

